Cliëntervaringen

Cliënten staan centraal bij onze organisatie.

Wij bieden op het gebied van zorg verschillende diensten aan.

Welke zorg past het beste bij u?

Informatie voor cliënten en naasten over het meten van cliëntervaringen in de wijkverpleging

Omdat u van ons zorg ontvangt, ontvangt u deze informatie. Wij horen graag van u hoe u de zorg ervaart. Wat vindt u van de zorg en dienstverlening die u ontvangt? Bieden wij wat u nodig heeft en belangrijk vindt?

Vragenlijst wijkverpleging
Landelijk is afgesproken dat organisaties die wijkverpleging leveren ervaringen van cliënten meten. Alle organisaties wijkverpleging gebruiken hiervoor dezelfde vragenlijst, namelijk de PREM wijkverpleging. Deze vragenlijst bestaat uit twaalf vragen die gaan over de zorg die u ontvangt. Daarnaast bevat de vragenlijst een aantal achtergrondvragen zoals geslacht, leeftijd en ervaren gezondheid en een vraag over kwaliteit van leven. Sommige organisaties voegen nog eigen vragen toe.

Uw mening telt!
Het is belangrijk dat de zorg aansluit bij wat u nodig heeft. Wij doen ons best om dat te bieden. Met het onderzoek vragen wij uw mening over de zorg die u krijgt. Ook AyganZorg meet de ervaringen van cliënten met de PREM vragenlijst. U kunt er zelf voor kiezen om hier aan mee te doen. Invullen kan op verschillende manieren. AyganZorg bepaalt hoe zij de uitvraag doen, bijvoorbeeld met een interview, een papieren vragenlijst of een online vragenlijst. AyganZorg kiest er ook voor wie de meting doet. De organisatie kan een meetbureau vragen om de meting te doen, u krijgt dan een verzoek van dit meetbureau om de vragenlijst in te vullen. Het is ook mogelijk dat de organisatie het onderzoek zelf uitvoert, u krijgt dan een verzoek van AyganZorg om de vragenlijst in te vullen.

Het is belangrijk dat u zich vrij voelt om uw mening te geven. Als AyganZorg ervoor heeft gekozen de PREM meting door eigen zorgverleners uit te laten voeren, moet de zorgverlener u de mogelijkheid geven om de vragen zelf te beantwoorden zonder dat hij/zij daar bij is. De zorgverlener wacht dan tijdens het invullen van de vragenlijst in een andere ruimte. Wanneer het u niet lukt om de vragenlijst zelf in te vullen, kunt u ook een naaste om hulp vragen. Alleen wanneer het echt niet mogelijk is om zelf of met een naaste de vragenlijst in te vullen, mag een zorgprofessional u helpen bij het invullen van de vragenlijst.

Gebruik van de uitkomsten
De ingevulde PREM vragenlijsten worden door verschillende partijen gebruikt:

– AyganZorg ontvangt de landelijke uitkomsten en de uitkomsten van hun eigen meting. De data die AyganZorg ontvangt zijn anoniem. De teams wijkverpleging van AyganZorg kunnen deze uitkomsten gebruiken om de kwaliteit van de wijkverpleging te verbeteren. Door het invullen van de PREM vragenlijst draagt u bij aan de kwaliteit van de organisatie waar u wijkverpleging van krijgt.

– Alle ingevulde PREM vragenlijsten worden op een veilige manier verzameld door een onafhankelijk onderzoeksbureau (Mediquest). Zij deelt vervolgens anonieme uitkomsten met verschillende landelijke partijen die de data bijvoorbeeld gebruiken voor het verbeteren van de kwaliteit van de wijkverpleging. Ook deelt het onafhankelijke onderzoeksbureau de anonieme data met de landelijke openbare database (https://www.zorginzicht.nl/openbare-data/open-data-wijkverpleging). De vraag over kwaliteit van leven wordt niet gedeeld met de landelijke openbare database.

Uw ervaring op ZorgkaartNederland
De PREM Wijkverpleging is niet alleen belangrijk voor de zorgorganisatie om te leren en verbeteren,
maar kan ook relevant zijn om een keuze te maken voor een zorgverlener. Door uw ervaring te plaatsen op ZorgkaartNederland, kunt u anderen helpen om een goede keuze te maken. Bij het invullen van de vragenlijst wordt u aan het eind van de vragenlijst om toestemming gevraagd om uw antwoorden te laten plaatsen op ZorgkaartNederland. Als u toestemming geeft, worden uw antwoorden met uw contactgegevens (uw e-mailadres of telefoonnummer) naar Patientenfederatie Nederland gestuurd om anoniem op de website te plaatsen. Uw antwoorden worden dus anoniem getoond. Op www.zorgkaartnederland.nl ziet u welke vragen worden getoond. In principe komen alleen de waarderingen die voldoen aan de gedragscode van de Patiëntenfederatie online te staan. De gedragscode vindt u op deze website.

De Patiëntenfederatie bewaart uw contactgegevens voor het geval u uw waardering wilt aanpassen of
wilt laten verwijderen. De Patiëntenfederatie bewaart uw gegevens zolang de waardering online staat.
U kunt uw toestemming voor het plaatsen van uw waardering op zorgkaartnederland.nl op elk
moment weer intrekken. Dit kunt u doen door contact op te nemen met de redactie van
ZorgkaartNederland via redactie@zorgkaartnederland.nl. Na het intrekken van uw toestemming zal uw
waardering van de website www.zorgkaartnederland.nl worden gehaald en zullen uw gegevens
worden verwijderd.

Op www.zorgkaartNederland.nl delen mensen hun ervaringen met de zorg. De website biedt
mensen informatie om te kunnen kiezen voor een zorgverlener die het beste past bij hun wensen.
Uw ervaring helpt hierbij

Aanvraag indienen

Met behulp van het formulier hiernaast, kunt u een aanvraag indienen bij AyganZorg. Wij beantwoorden uw aanvraag binnen 2 werkdagen.

Meest gestelde vragen

U kunt ons bellen of een e-mail sturen en wij helpen u dan graag verder.
Dat is afhankelijk van een paar factoren. Dit bespreken wij heel duidelijk met u.
Dat is compleet afhankelijk van u.
Ja dat is zeker mogelijk bij ons.
Dat laten wij meestal aan u over.